Ondokuz Mayıs Üniversitesi - İletişim Fakültesi - Uygulama Gazetesi -

Dijitalleşen Gazetecilik Pratiklerinde İnfografik Kullanımı

Dijitalleşen Gazetecilik Pratiklerinde İnfografik Kullanımı
  • 07.06.2021
  • Dijitalleşen Gazetecilik Pratiklerinde İnfografik Kullanımı için yorumlar kapalı
  • 221 kez okundu

Ondokuz Mayıs Üniversitesi (OMÜ) İletişim Fakültesi Gazetecilik Bölümü tarafından OMÜ YouTube kanalında “Dijitalleşen Gazetecilik Pratiklerinde İnfografik Kullanımı” konulu online seminer gerçekleştirildi.


OMÜ İLEF Gazetecilik Bölümü Başkan Yardımcısı Dr. Öğr. Üyesi Ahmet Faruk Çeçen’in moderatörlüğünde gerçekleşen seminere konuşmacı olarak katılan Anadolu Ajansı (AA) Genel Müdürlüğü Grafik ve İnfografik Editörü Mevlüt Eren, dijitalleşme sürecinin gazetecilik alanına yansımaları ve infografik tasarımları hakkında sunum yaptı.

Grafik tasarımı, dijital kültür ile artık her alanda

Günümüzde yeni medya ortamlarından bilgiye ulaşmanın hızlanması ve bilgilerin yoğunluğuna dikkat çeken Eren, “Yeni medya ortamında binlerce yayımlanan bilgiyi ve özellikle haberi tutundurmak için grafik tasarımı önem teşkil etmektedir. Nispeten 20 ya da 30 yıl önce insanlar belirli kaynaklardan bilgi ve habere erişebilmekteydi. Günümüzde ise bu durum değişti artık cebimizde taşınabilen akıllı telefonlardan, sosyal medya mecralarından, internet ağlarından bilgiye ve habere erişim oldukça kolay. Bu kolaylık bize bilgi ve haberi hızlı şekilde ulaştırsa da yoğun bir bilgi akışıyla karmaşıklık yaratabilmekte. Ancak bu durum bir dezavantaj değildir, grafik tasarımıyla üretilecek materyaller ile doğru bilgi ve haberi hikayeleştirerek insanların ilgisi çekilebiliyor.” ifadelerini kullandı.


Tasarımda hedef kitleyi tanımak gerekli

Dijitalleşmenin iletişim ve gazetecilik pratiklerine yansımalarından da söz eden Mevlüt Eren, “Artık dijitalleşme ile birlikte hem gazete tasarımı yapabiliyor hem de bunu dijital olarak yayıma dönüştürebiliyoruz. Örneğin bu canlı yayında bir sunu gerçekleştireceğim ve bunu bir tarayıcıyla biraz sonra ekrana yansıtacağım. Burada dikkat çekiciliği ise tasarımsal olara
gerçekleştirmeye çalışacağım. Tüm bunların hepsini dijitalleşme sayesinde olacak. Burada dikkat edilmesi gereken temel nokta hedef kitledir. Hedef kitlenizin kim olduğunu bilmek dijital yönünü de bilmek demektedir. Bunları bilmek ise hedef kitlenin ilgisini çekebilmeyi sağlamaktadır. Yani dijitalleşmenin iletişim ve gazetecilik pratiklerine yansıması oldukça
büyük ve bu yansıma içerik üretme formlarına da yansıyor ” şeklinde konuştu.


İnfografik haberleri insanlar tarafından daha fazla ilgi görüyor

İnfografik tasarımıyla gerçekleştirilen haberlerin insanlar tarafından daha fazla ilgi gördüğünün altını çizen Eren, “İnfografik aslında insanlık tarihi kadar eski bir araç. İnfografik kelime olarak İngilizce’de bilgi anlamına gelen “info” ile özellikle biçim, desen veya çizgilerle gösterme olarak da bilinen eski Yunancadaki “Graphein” (yazmak) kelimesinden Türkçe’ye
geçen grafik kelimelerinin birleşiminden oluşuyor. Bilgilendirme tasarımının bir türü olan ve Türkçe’ye ‘’bilgi grafiği’’ olarak çevrilmekte olan İnfografik bir olaya veya sisteme ait verileri, illüstrasyon, fotoğraf, harita, diyagram, piktogram, grafik, sembol ve renk kodlaması ile organize ederek sunan bütünleşik tasarım yapısı olarak da ifade edilebiliyor. Söz edilen bu tanımlar aslında bize, okuması sıkıcı ve yoğun olan bilgilerin ya da haberlerin, grafiklerle, tablolarla, piktoramlarla, fotoğraflarla ve illüstrasyonlarla; yani görsel öğelerle dikkat çekici ve akılda kalıcı bir şekilde görselleştirilmesi insanlar tarafından daha ilgi gördüğünü söylüyor.” diye konuştu.


İnfografik tasarımlarının dijitalleşen gazetecilik pratikleriyle kesiştiğini ve bu alanda bir uzmanlaşmanın gerekliliğini de vurgulayan AA Genel Müdürlüğü Grafik ve İnfografik Editörü Mevlüt Eren, online seminerin gerçekleşmesinde katkıları olan OMÜ İLEF Gazetecilik Bölümü Başkanı Doç. Dr. Onur Bekiroğlu’na, Gazetecilik Bölüm Başkan Yardımcısı Dr. Öğr. Üyesi
Ahmet Faruk Çeçen’e ve Gazetecilik Bölümü akademik personeli Öğr. Gör. Onur Şen’e teşekkürlerini sundu.


Seminer, katılımcılardan gelen soruların cevaplandırılması ile son buldu.

Etiketler: / / / / /

ZİYARETÇİ YORUMLARI

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu aşağıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.

YORUM YAZ